Tantra
Co to jest Tantra? Jaki związek ma tantra z buddyzmem? Co to jest neotantra?
Współcześnie praktykowana w świecie zachodnim tantra zwana też neotantrą wywodzi się ze starożytnej tantry buddyjskiej będącej ściśle powiązanej z buddyzmem tybetańskim. Buddyzm w przeciwieństwie do religii (sam taką nie będąc) w centrum zainteresowania stawia człowieka i jego ciało oraz duszę, zakładając, iż każdy z nas jest jedyną siła sprawczą w swoim życiu a jedynym zasobem, z którego możemy czerpać jest nasze własne doświadczenie. Wyklucza zatem (jak to czynią religie) ingerencję, wpływ tzw. siły wyższej na nasze życie, obce mu są pojęcia winy, kary i grzechu a jeden cel jaki stawia przed człowiekiem to podążać własną indywidualną ścieżką rozwoju z uważnością na innych i otaczający świat. Dlatego buddyzm nazywany jest drogą do przebudzenia, gdyż zakłada, że każdy z nas w swoim życiu musi wykonać pracę polegającą na samopoznaniu prowadzącemu ostatecznie do odnalezienia prawdy. Warto wspomnieć o dwóch zasadniczych filarach buddyjskiej ścieżki rozwoju. Pierwszym z nich jest „nietrwałość”, zgodnie z którą jedyną stałą w życiu człowieka i w świcie jest zmiana, na którą my jako ludzie musimy być zawsze gotowi i umieć ją przyjąć w pełnej akceptacji. My jako ludzie zachodu lubimy usztywniać nasze postrzeganie innych i zjawisk podczas gdy w istocie wszystko w świcie jest płynne i podlega wciąż dynamicznym procesom zmiany, przekształcenia, transformowania. Drugim filarem buddyzmu jest Nie-Ja czyli porzucenie ego, a więc przyjęcie założenia o nieprawdziwości naszych własnych wyobrażeń o tym kim i jacy jesteśmy. Dla człowieka zachodu silnie uwarunkowanego przywiązaniem umysłu do ról społecznych i rodzinnych które wypełnia w życiu, identyfikującego się z własnymi myślami, przekonaniami, pracą, relacją, bogactwem lub biedą, takie buddyjskie podejście może być z jednej strony ogromnie trudne ale z drugiej niezwykle uwalniające. I w tym właśnie tkwi źródło ogromnego zainteresowania buddyzmem oraz tantrą w świecie zachodu.
Czy tantra może mieć zastosowanie w psychoterapii?
My ludzie współcześni jesteśmy zdominowani przez rozum, przez nasze myśli, plany, przekonania oraz wymagania, które stawia przed nami kultura, rodzina i społeczeństwo. Dominacja tych czynników sprawia, że zatracamy w życiu łączność ze sobą, ze swoim wnętrzem, czuciem i naszymi prawdziwymi potrzebami, płynącymi z ciała i umysłu. Realizujemy najczęściej jakiś plan nie zdając sobie sprawy jak bardzo nie jest on naszym planem i bardzo często taki rozdźwięk pomiędzy tym co robimy w życiu, jak traktujemy samych siebie a tym czego naprawdę pragnie nasze ciało i dusza, generuje ogromny stres, cierpienie, staje się źródłem frustracji, depresji a na poziomie ciała może skutkować bólem fizycznym, zamrożeniem na odbieranie bodźców, blokadami w ciele lub kompulsywnością zachowań. Człowieka, który żyje w oderwaniu od siebie i swoich prawdziwych potrzeb można by porównać do kogoś kto wciąż idzie pod wiatr i musi nieustannie pokonywać opór, siłować się. Nietrudno wyobrazić sobie jak wielki wysiłek energetyczny musimy wykonać, żyjąc w taki sposób i jak bardzo może być to trudne i obciążające. My tu na Zachodzie jesteśmy po prostu w większości ogromnie straumatyzowani permanentnym stresem, wymaganiami płynącymi z rodziny, relacji, religii, presji społecznej a obecnie jeszcze dodatkowo z presji social mediów. A teraz wyobraź sobie, że wszystko to odrzucasz i zadajesz sobie najprostsze pytanie: czego tak naprawdę pragnie moje ciało, moja dusza i jak sam i powoli, stopniowo porzucasz przekonania na swój własny temat, uwalniasz się od społecznych oczekiwań i docierasz do odpowiedzi na to pytanie. Nie bez powodu wiedza buddyjska od dawna już pozostaje w kregu zainteresowań psychologów i znajduje faktyczne zastosowanie w terapii. Odwoływali się do niej Carl Jung, Erich Fromm, czy twórca szkoły terapeutycznej Gestalt Fritz Perls.
Tantra a seksualność.
Tantra kieruje naszą uwagę w stronę ciała i energii, zakłada jedność człowieka jako syntezę ciała, ducha i umysłu i połączenie, czyli energetyczny przepływ pomiędzy wszystkimi ludźmi i wszystkimi bytami. Zakłada, że swobodny przepływ energii w ciele, może uwolnić je od wszystkiego co mu nie służy, więc przede wszystkim od stresu, blokad energetycznych, wszelkich toksyn emocjonalnych, ciężaru przekonań, nadmiernych wymagań i oczekiwań i na końcu przywrócić ciału i naszemu życiu lekkość i obdarzyć nas czuciem prawdziwej wolności w łączności z otaczającym nas światem, który może nas energetycznie zasilać.
Jakie jest tantryczne rozumienie seksualności?
W centrum zainteresowania tantry leży seksualność człowieka ale rozumiana inaczej i dużo szerzej niż zwykliśmy przyjmować w naszej kulturze, gdzie ludzka seksualność sprowadzona jest jedynie do obszaru wąsko rozumianej przyjemności oraz prokreacji. Co więcej otoczona jest pewnego rodzaju cieniem jako ten aspekt ludzkiej natury, o którym właściwie się nie mówi, uważany jest za brudny, grzeszny i dlatego często wypierany i marginalizowany. Tantra rozumie seksualność daleko szerzej, a to jako ogromny ludzki potencjał, z którym przychodzimy na świat, jako swego rodzaju dar, z którego przez całe nasze życie możemy czerpać, traktuje ludzką seksualność nie tylko jako źródło przyjemności i rozkoszy ale szerzej jako źródło witalności, siły i zdrowia, uważa, że właściwe kierowanie energią seksualną może przełożyć się na wiele aspektów ludzkiego życia, jak lepsze samopoczucie, otwartość i kreatywność na polu zawodowym, zdrowsze i dłuższe życie, witalność i otwartość na ludzi i otaczający świat.
Czy tantra może być wykorzystywana w pracy terapeutycznej?
Ponadto tantra ma obecnie walor terapeutyczny, gdyż przez pracę z ciałem i ludzką seksualnością może prowadzić do uwolnienia zalegających w ciele toksyn energetycznych mających swe źródło w stresie, negatywnych doświadczeniach, traumach cielesnych i psychicznych. Uwodnienie (rozpracowanie) tych blokad przekłada się na swobodniejszy przepływ energetyczny w ciele, a dalej lepsze samopoczucie, wrażenie zintegrowania ciała i umysłu, umiejętność głębokiej relaksacji a przede wszystkim poszerzenie spektrum czucia ciała, którego potencjał jest znacznie większy niż ten zazwyczaj wykorzystywany w naszym życiu.
Jakie są metody tantrycznej pracy z ciałem?
Tantra posługuje się szeregiem narzędzi w pracy z człowiekiem, jego seksualnością i energetyką. Nie są to tylko masaże, ale także medytacje ( w tym tzw. medytacje dynamiczne), praca z oddechem, ćwiczenia energetyzujące i poprawiające przepływ energii w ciele, ale także ćwiczenia nauki komunikacji, rozpoznawania potrzeb, mówienia o nich, stawiania granic i szanowania granic partnera (w oparciu o model Koła zgody Betty Martin). Głównym jednak narzędziem tantrycznej pracy z ciałem pozostaje masaż, w którym łączą się w zasadzie wszystkie wyżej wskazane metody pracy.
Jakie są zasady pracy z ciałem w nurcie tantrycznym w naszym studio?
W naszym studio będąc absolwentkami certyfikowanej szkoły masaży tantrycznego Johna Hawkena i Freyi Wolnej pracujemy w nurcie i zgodnie z założeniami tej szkoły. Główne instrumenty, na których opiera się praca tantryczna ma „na wyposażeniu” każdy z nas. Pracując z ciałem pamiętaj, że masz do dyspozycji: oddech, dźwięk i ruch i używając ich umiejętnie możesz bardzo dużo zmienić w sobie i znacznie poprawić jakość swojego życia. W naszej pracy wykorzystujemy gotowe opracowane przez naszych nauczycieli struktury masażowe, z uwzględnieniem jednak w każdym przypadku indywidualnych potrzeb przyjmującego i przy pełnym poszanowaniu niżej wskazanych zasad zaszczepionych nam przez ASIS i Freyę.
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo rozumiane jako baza każdej pracy z przyjmującym, jako warunek bez którego ciało i umysł człowieka nie wejdą w proces transformacji, zmiany, a ponieważ pracujemy z bardzo wrażliwym obszarem jakim jest seksualność, intymność, ludzkie ciało, ogromnie ważne jest abyś w naszej obecności czuł stu procentowy komfort bycia bezpiecznym i zaopiekowanym. Działamy według zasad określonych przez międzynarodową organizację The ASIS – The Association of Somatic and Integrative Sexologists.
Uważność
Uważność rozumiana jako oddanie w toku procesu pełnej uwagi przyjmującemu, pełna koncentracja na ciele i emocjach tego kto przyjmuje masaż jak również po masażu w procesie tzw. integracji doświadczenia tj. wówczas gdy nie ma już kontaktu fizycznego pomiędzy przyjmującym a dającym, dający nadal energetycznie pozostaje w uważności na przyjmującego i „trzyma mu przestrzeń”.
Komunikacja
Jasna i klarowna komunikacja rozumiana jako umiejętność w pierwszej kolejności rozpoznania tego „czego chcę” (potrzeba) lub „czego nie chcę”, dalej „jak chcę” i zdolność powiedzenia o tym, wyartykułowania tego wyraźnie i jasno, nauka o granicach własnych oraz o poszanowaniu granic partnera w relacji intymnej i nie tylko takiej, praca w oparciu o model koła zgody stworzony przez amerykańską seksuolożkę i terapeutkę Betty Martin. (https://bettymartin.org)
Akceptacja
Pełna akceptacja ciała i wszystkich płynących z niego sygnałów, otwarcie się na siebie samego w procesie pracy z ciałem bez jakiejkolwiek oceny, przyjęcie, że każda reakcja jest prawda o nas i może nam dużo powiedzieć o miejscu, w którym jesteśmy. Dlatego nie należy jej oceniać przy zastosowaniu nabytych wzorców lub systemów wartości a porostu przyjąć i pozwolić jej wybrzmieć.
Zaufanie
Zaufanie do ciała i procesu wyrażające się w braku oczekiwań i wymagań, w pewnego rodzaju intuicyjnym podejściu do przyjmującego, w zdaniu się na prowadzenie procesu przez ciało i przez jego reakcje, które wskazują kierunek i podążanie za nimi.
Intencja
Praca z intencją, gdzie na każdą sesję pracy z ciałem przychodzisz z intencją, życzeniem, potrzebą, która przyświeca Ci podczas procesu/rytuału i której ofiarowujesz niejako swoje otwarcie i zaangażowanie w proces. Praca z intencja jest wyrazem jednej z idei tantry a mianowicie, że energia podąża za intencją a więc naszym otwarciem się na przepływ energetyczny możemy kreować nasze życie w zgodzie z naszymi potrzebami.
Rozpocznij świadomą pracę z ciałem
Zapraszamy do doświadczenia w Pełni. Skontaktuj się z nami i zapisz się na masaż.